vrijdag 13 maart 2015

Een jack van Vliscostof



Deze week ben ik begonnen met een volgende opdracht.
Een jack uit de Knipmode.

De stof die ik ga gebruiken, is een katoenen stof van Vlisco.

Vlisco is een Afrikaans stoffenmerk dat wordt gemaakt in Helmond (bij Eindhoven). Het is met name bedoeld voor Afrikaanse vrouwen en in dat land is het een statement om dit te dragen. 



Natuurlijk kun je er ook kleding mee maken met een Westerse snit; dan wordt het effect vrolijk, eigenzinnig èn eigentijds.



Dit wordt een zgn. ‘bomberjack’. Gevoerd met wattine. Een heerlijk jasje om te dragen in het prille voorjaar en in het begin van de herfst. 

Omdat het een redelijk ingewikkeld patroon is, heb ik alles doorgeslagen (met een dubbele rijgdraad de patroonlijnen aangegeven).



Ik ga mijn cliënte adviseren om het jack – als het klaar is – te wassen met een fijnwasmiddel en het in te spuiten met een waterafwerende coating, zodat je het ook nog kunt dragen bij een klein beetje vochtig weer.

Voor mijn naaiwerk gebruik ik garen van Gütermann. Dat is kwalitatief het beste garen wat er is en dat betekent dat het kledingstuk niet snel kapot gaat wat betreft het stikwerk.

Prijzen: vanaf € 100,- exclusief patroon en materiaalkosten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten