zaterdag 17 oktober 2015

Passen, rijgen, stikken



Het was een week van passen, rijgen en stikken.
Mijn vader kwam deze week samen met mijn moeder op bezoek om het colbert te passen. Het was een gezellig bezoek en het gilet paste naar wens. (Er zaten geloof ik nog spelden in bij het passen.)
Ik had hem gevraagd om te komen, omdat ik zeker wilde weten dat de naad in het achterpand goed was geregen. Omdat het gilet van geruite stof is, is het van belang dat deze ruiten goed doorlopen in de naden. En dat is secuur werken.
Het kost tijd. De voering zit erin en de schoudernaden zijn genaaid. Je moet soms iets afleren, voordat je iets nieuws wat je hebt geleerd in de praktijk kunt brengen. Zo verging het mij met het naaien van de schoudernaden in het gilet. Het heeft me een uur gekost, maar nu weet ik dat ik goed schoudernaden in een gilet kan naaien. Oude schoolbeelden kwamen weer voor het licht en aan de hand daarvan heb ik de schoudernaden en de naden in de armsgaten juist kunnen verwerken.
Soms moet je iets afleren wat je heel lang dacht dat het zo hoorde c.q. zo goed was. En als je dan goed 'luistert', dan weet je het weer ‘hoe het hoort’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten