zondag 17 mei 2015

Platstikken



Bij de vervaardiging van de kleding kom ik soms termen tegen die ik niet direct 1-2-3 kan plaatsen. Dus dat wordt dan googlen en/of naslaan. Een zo’n term is ‘platstikken’. Dan heb ik het gevonden en dan vraag ik me af of het meerwaarde heeft voor de te naaien rok (in dit geval).
Platstikken is nodig bij dunnere stoffen die gebruikt worden bij o.a. japonnen. Je stikt het beleg vast aan het pand (en bij de mouwen) zodat het geheel goed blijft zitten.
In principe is goed strijken voldoende en hoeft er niet een ‘understitch’ genaaid te worden. Maar soms heeft het toch wel meerwaarde. Strijken is een essentieel onderdeel van het naaiwerk. En de juiste naadtoeslagen wegknippen.
Platstikken kun je doen als je een afwijkende stof voor je beleg gebruikt. Het beleg komt dan goed vast te zitten aan de binnenkant en dan is er aan de buitenkant niets meer van te zien.
Deze week wat ‘restauratiewerkzaamheden’ verricht aan mijn lesboeken. Enkele illustraties bij patronen zaten los, deze heb ik opnieuw vastgeplakt.
Afgelopen vrijdag was ik met mijn jongste dochter op de markt. Daar kwam ik een kennis tegen die ik – toch al – plm. tien jaar niet meer had gesproken. Het was leuk en goed om even bij te praten over het werk, het gezin, het huwelijk. Ze vroeg of ik visitekaartjes bij me had.
‘Nee.’, die had ik niet. Ze zijn in bestelling.
Het is toch wel leuk als iemand iets van je hebben wil c.q. gedaan wil hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten