zaterdag 11 juli 2015

Vrij zoeken



De afgelopen week heb ik  opnieuw genaaid met tafelzeil. Een hoes voor mijn bijbel. Dit exemplaar van het genoemde boek is ongeveer stukgelezen (buitenkant) en omdat ik veel heb onderstreept, erin heb geschreven e.a., doe ik hem (nog) niet weg. Dan is een rug beplakken met tape en een nieuwe hoes eromheen een praktische oplossing en gemakkelijk schoon te houden.
Ik had groen lockgaren gekocht om het geheel een rustgevend effect mee te geven.
Van een vriendin heb ik een boekje gekregen over werken met tafelzeil.
Je kunt veel dingen naaien van tafelzeil. Van kussens tot tassen, van keukenschorten tot babyslabbetjes, telefoonhoesjes, zadeldekjes, mandjes en slingers. Het kan niet op.
Wil jij ook naaien met tafelzeil of wil jij iets genaaid hebben van tafelzeil? Het is handig om een stukje krantenpapier of patroontekenpapier tussen het zeil en de naaimachinevoet te leggen. Na het stikken scheur je dit voorzichtig uit elkaar.
Voor een goede kennis heb ik in drie broeken in de tailleband achter elastiek gestikt. Zij wilde dit zo graag hebben, omdat de broeken niet stevig genoeg in de taille zaten. Voor de ietwat stevige taillebanden heb ik stevig elastiek gebruikt en voor de dunnere broek elastiek dat iets flexibeler is. Ik hoop dat ze hiermee verder kan. Voor mij was het een experiment, een naaiatelier in de stad wilde het niet doen, omdat het model uit de broek ging. Dat is natuurlijk niet waar, maar of dit een geschikte oplossing is, zal de tijd leren…
‘Ervaring is de beste leermeester’ zeggen ze wel eens…  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten